Μ. Τετάρτη 20 Απριλίου 2022 στις 21:00
Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού»

Η πρώτη συναυλία - αφιέρωμα στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που αφιερώνονται στον Μικρασιατικό Ελληνισμό, με αφορμή την συμπλήρωση εκατό ετών από την κορύφωση της Μικρασιατικής Καταστροφής. Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή θα ερμηνεύσει έργα των Γιάννη Κωνσταντινίδη, Μανώλη Καλομοίρη και Γιοχάνες Μπραμς.
 
Στη μνήμη των Ελλήνων που ξεριζώθηκαν από τα παράλια της Μικράς Ασίας, θα ερμηνευθούν η Δωδεκανησιακή Σουίτα Αρ. 1 του Γιάννη Κωνσταντινίδη και οι Νησιώτικες Ζωγραφιές, επάνω σε Δωδεκανησιακά μοτίβα, για βιολί και ορχήστρα του Μανώλη Καλομοίρη, με σολίστ στο βιολί τον Αντώνη Σουσάμογλου.
Το  πρόγραμμα ολοκληρώνεται με ένα «έργο απίστευτης ομορφιάς», όπως το χαρακτήρισε ο Ντβόρζακ, τη Συμφωνία αρ.3 σε Φα Mείζονα, έργο 90 του Γιοχάνες Μπραμς. Πρόκειται για ένα κορυφαίο έργο, όπου ο χαρμόσυνος ύμνος στον έρωτα εναλλάσσεται με μια αίσθηση τραγικότητας, ένα έργο που, δικαιολογημένα, ενέπνευσε τον Ανατόλ Λίτβακ στην κλασική ταινία «Σας αρέσει ο Μπραμς;».

Πρόγραμμα

Γιάννης Κωνσταντινίδης | Δωδεκανησιακή Σουίτα αρ. 1, αφιερωμένη στον Samuel Baud-Bovy
Andante sostenuto – Allegretto
«Το Δυοσμαράκι» (Κάρπαθος) – «Ανάμεσα Πλημμύρι» (Ρόδος)
Con moto
«Πέτρος και Παύλος» (Καστελόριζο)
Allegretto piacevole - Vivo e giocoso
«Σαράντα χρόνους έκαμα» (Ρόδος) – «Η Ερήνη»(Τήλος)
Andante mesto
«Ας τραγουδήσω κι ας χαρώ» (Ρόδος)
Andantino quasi parlando – Allegretto semplice
«Φέτος το καλοκαιράκι» (Ρόδος) – «Ζερβόδεξιος»(Ρόδος)
Andante lento - Allegro vivo ma non troppo
«Το παραξύπνημα» (Ρόδος) – «Σούστα»(Ρόδος)

Μανώλης Καλομοίρης | Νησιώτικες ζωγραφιές επάνω σε Δωδεκανησιακά μοτίβα, για βιολί και ορχήστρα
Γιοχάνες Μπραμς | Συμφωνία αρ. 3 σε Φα μείζονα, έργο 90
Allegro con brio
Andante
Poco Allegretto
Allegro-Un poco sostenuto

Συντελεστές

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ)
Μουσική Διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής
Σολίστ: Αντώνης Σουσάμογλου


Δωρεάν στάθμευση για τους θεατές στο πάρκινγκ του ΠΣΚΗ
Για τους θεατές των εκδηλώσεων, υπάρχει η δυνατότητα δωρεάν στάθμευσης στο υπόγειο πάρκινγκ του ΠΣΚΗ, κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων.

Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης, γνωστός στο ευρύ κοινό ως Κώστας Γιαννίδης, συνθέτης ελαφρού τραγουδιού, γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1903. Ως συνθέτης λόγιας μουσικής επηρεάστηκε από το εθνομουσικολογικό έργο του Ούγγρου συνθέτη Μπέλα Μπάρτοκ, συνθέτοντας έργα που βασίζονται στο δημοτικό τραγούδι. Στο έργο του υιοθέτησε ελληνικές παραδοσιακές μελωδίες τις οποίες επαναλαμβάνει ανεπεξέργαστες και τις χειρίζεται δεξιοτεχνικά συνδυασμένες με πλούσια τροπική εναρμόνιση και ενορχηστρωτική ευρηματικότητα. Πολλά έργα του έχουν αναφορές στους ρυθμούς και τις μελωδίες των Δωδεκανήσων, μεταξύ των οποίων οι δύο Δωδεκανησιακές Σουίτες για ορχήστρα. Η πρώτη Δωδεκανησιακή Σουίτα, που τον έκανε διεθνώς γνωστό, γράφτηκε το 1948 και είναι αφιερωμένη στον Ελβετό μουσικολόγο Σάμουελ Μπάουντ-Μποβί, με τα θέματά της να είναι παρμένα από τη συλλογή του «Τραγούδια των Δωδεκανήσων», μία μελέτη των χορών και των τραγουδιών της συγκεκριμένης περιοχής. Εκτελέστηκε για πρώτη φορά στη Γενεύη το 1949 υπό τη διεύθυνση του ίδιου του Σάμουελ Μπάουντ-Μποβί.
Ο Μανώλης Καλομοίρης (1883-1962) είναι η προσωποποίηση της Ελληνικής Εθνικής Μουσικής Σχολής. Το συνθετικό του έργο περιλαμβάνει όπερες, έργα συμφωνικά και μουσικής δωματίου, ενώ έχει μελοποιήσει και πολλά ποιήματα Ελλήνων ποιητών. Σημαντικός υπήρξε επίσης ο ρόλος του στην ελληνική μουσική εκπαίδευση, τόσο με την ίδρυση ωδείων με παραρτήματα σε όλη την Ελλάδα, όσο και με τη συγγραφή εκπαιδευτικών βιβλίων μουσικής. Η Σουίτα πάνω σε δωδεκανησιακά μοτίβα με τον τίτλο Νησιώτικες Ζωγραφιές είναι μια σύνθεση του 1928 με 29. Το ύφος του έργου διαφέρει σημαντικά από εκείνο του Κωνσταντινίδη, παρά την κοινή τους ρίζα στην παραδοσιακή μουσική των Δωδεκανήσων. Εδώ η λαϊκή παράδοση συνδυάζεται με βαριά ρομαντική εναρμόνιση που δείχνει τη γερμανική και τη ρωσική επιρροή του συνθέτη. Ο εξωμουσικός περιγραφικός τίτλος και ο διάλογος ανάμεσα στο σόλο βιολί και την ορχήστρα παραπέμπουν σε χαρακτηριστικά της δυτικής μουσικής του 19ου αιώνα. Σαφώς λιγότερο καινοτόμος από τον Κωνσταντινίδη, παρόλα αυτά παραμένει ο στιβαρός πατέρας της μεγάλης συμφωνικής φόρμας στην Ελλάδα.
Η Τρίτη Συμφωνία του Μπραμς (1833-1897), γραμμένη σε Φα Μείζονα το καλοκαίρι του 1883, παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά στις 2 Δεκεμβρίου 1883 στην Βιέννη, από την Φιλαρμονική Ορχήστρα της πόλεως, υπό τη διεύθυνση του Χανς Ρίχτερ. Ενώ κάποιοι βρήκαν το έργο συντηρητικό, ο ίδιος ο Ρίχτερ δεν δίστασε να την χαρακτηρίσει ως την “Ηρωική” Συμφωνία του Μπραμς, ανοίγοντας το δρόμο στις μουσικολογικές κριτικές να εντοπίσουν τα καινοτόμα στοιχεία της. Στο πρώτο μέρος ισορροπούν μεταξύ τους και αλληλοσυμπληρώνονται εξαιρετικά τα δύο θέματα, το πρώτο στιβαρό, ρωμαλέο και ενεργητικό και το δεύτερο ήπιο με ελεγειακή διάθεση. Ο χαρακτήρας του δεύτερου μέρους αμφιταλαντεύεται μεταξύ ποιμενικού και δραματικού, προσφέροντας έτσι έναν πλούτο ακουστικών εμπειριών. Η δομή του τρίτου μέρους είναι ένα Σκέρτσο με Τρίο. Το ύφος του όμως το καθιστά περισσότερο ένα μελαγχολικό κομμάτι χαρακτήρα. Το τέταρτο και τελευταίο μέρος αποτελεί την ολοκλήρωση της μεστής μουσικής αφηγηματικής πλοκής της Συμφωνίας.

Βιογραφικά:

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ)
Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών ξεκίνησε τη διαδρομή της τον Νοέμβριο του 2016, με στόχο να εκτελεί, να ηχογραφεί και να προβάλλει τη μουσική που δημιουργήθηκε και καλλιεργήθηκε κατά τον 19ο, τον 20ό και 21ο αιώνα, εντός ή εκτός των ελληνικών συνόρων, από Έλληνες ή ελληνικής καταγωγής συνθέτες. Σημαντικό μέρος των έργων που εκτελεί έχει ανακαλυφθεί και αποκατασταθεί από μουσικολογική έρευνα που υλοποιείται στα ελληνικά πανεπιστήμια. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει έργα συμφωνικής και φωνητικής μουσικής, καθώς και έργα μουσικής δωματίου που εκτελούνται από μικρότερα σύνολα, συγκροτούμενα από µέλη  της. Ερμήνευσε για πρώτη φορά μετά από περισσότερο από έναν αιώνα, έργα συνθετών όπως το Ρέκβιεμ του Δημητρίου Λιάλιου, έργο του 1889, ανεκτέλεστο για 130 περίπου χρόνια, την συμφωνία σε Σι ελάσσονα της Ελένης Λαμπίρη και τη δραματική όπερα του Παύλου Καρρέρ, Μαρία Αντωνιέτα, έργο που δεν είχε ακουστεί για περίπου 140 χρόνια. Παράλληλα έχει ερμηνεύσει έργα των Μότσαρτ, Χάυδν, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Μέντελσον, Τσαϊκόφσκι, Αρένσκυ, Καλίνικοφ, Λιστ, Μπραμς κ.α. Έδρα της ορχήστρας είναι ο Χώρος Τέχνης και Πολιτισμού Άρτεμις, Πυθαγόρα 8, στον Άλιμο.

Τα μέλη:

Πρόεδρος: Μαλιάρας Νικόλαος
Φροντιστής: Μπλίκας Αθανάσιος
Α΄ βιολιά:
Εξάρχων: Τοκάρεβ Γιαρόσλαβ
Σεβέλεβα Σβετλάνα
Σελμάνι Μιγκέν
Σταθουλόπουλος Σωκράτης
Σπίνουλα Σταματέλλα
Σεβέλιοβ Δανιήλ
Αθανασίου Βανέσσα
Παπανικολάου Ελευθέριος
Κουβάτης Θεολόγος
Τσέφα Αντονέλ
Β΄ βιολιά:
Κορυφαίος: Λούστας Κωνσταντίνος
Ζαραφωνίτης Εμμανουήλ
Τρωιάνου Φανή
Λούστας Θεόδωρος
Γρατσούνα Αθηνά
Μπουτσουκούρι Σαλόμε
Πυλαρινός Διονύσιος
Ράπτη Χριστίνα
Βιόλες:
Κορυφαίος: Μανιάς Αντώνιος
Γκίτζιος Χαράλαμπος
Αράπογλου Παναγιώτης Ντάνιελ
Γούζιος Κωνσταντίνος
Μουτσάι Αριόνα
Παπαπαναγιώτου Βασίλειος
Βιολοντσέλα:
Κορυφαίος: Νίνα Βαγγέλ
Κύπρου Γεωργία
Κολοβού Λευκή
Τριανταφύλλου Ευαγγελία Δέσποινα
Σεστάνι Ματέο
Νίνα Ιωάννης
Κοντραμπάσα:
Κορυφαίος: Λυγνός Θεόδωρος
Ασλανίδης Δημήτριος
Χαϊδοπούλου Ελένη
Κοκκινόπουλος Αλέξανδρος
Α΄ φλάουτο: Ιορδανίδου Θεοδώρα
Β΄ φλάουτο: Πολογεώργη Ελευθερία
Α΄ όμποε: Θεοδωρόπουλος Ζανιώτης Γεώργιος
Β΄ όμποε: Τσόγιας Ραζάκοβ Χρήστος
Αγγλικό κόρνο: Τρούλλου Μακρίνα
Α΄ κλαρινέτο: Κάρρας Φίλανδρος Μάριος
Β΄ κλαρινέτο: Ντουραχάνης Αντώνιος
Α΄ φαγκότο: Κάλτσο Άλεξ
Β΄ φαγκότο: Κουφαλάκος Δημήτριος
Κόντρα φαγκότο: Κωστής Σπυρίδων
Α΄ κόρνο: Μάρκου Αλέξιος
Β΄ κόρνο: Κωστής Δημήτριος
Γ΄ κόρνο: Πουλημένου Αγγελική
Δ΄ κόρνο: Ευταξία Παναγιώτα
Α΄ τρομπέτα: Αγαλιανός Διονύσιος
Β΄ τρομπέτα: Δαφνής Στέφανος Σπυρίδων
Α΄ τρομπόνι: Βέργης Σπυρίδων
Β΄ τρομπόνι: Κόκκορης Ιωάννης
Μπάσο τρομπόνι: Κούσης Ρενάτο
Τύμπανα: Κολιαβασίλης Παναγιώτης
Κρουστά: Παναγιωτοπούλου Αληθεινού Βεατρίκη
Βαζάκας Θεόδωρος Ηλίας
Τσελέστα: Κεβεντσίδου Ελένη
Άρπα: Εσίποβα Λίλια

Βύρων Φιδετζής | διευθυντής ορχήστρας
Γεννήθηκε και σπούδασε στη Θεσσαλονίκη. Από τη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης πήρε το δίπλωμα του σολίστ στο βιολοντσέλο και της διεύθυνσης ορχήστρας. Εμφανίστηκε ως σολίστ και ως διευθυντής ορχήστρας στις σημαντικότερες αίθουσες και σε φεστιβάλ όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, «Δημήτρια» Θεσσαλονίκης και σε Ευρώπη, Ασία, Άπω Ανατολή, Αμερική, Βόρεια Αφρική. Υπήρξε μόνιμος αρχιμουσικός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επικεφαλής αρχιμουσικός της Κρατικής Φιλαρμονικής του Αικατερίνμπουργκ της Ρωσίας, προσκεκλημένος αρχιμουσικός της Καπέλα Ρωσία στη Μόσχα, της Συμφωνικής Ορχήστρας του Πάζαρτζικ της Βουλγαρίας και καλλιτεχνικός διευθυντής της, καλλιτεχνικός υπεύθυνος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης, μόνιμος αρχιμουσικός της ΚΟΑ και Καλλιτεχνικός Διευθυντής της.

Δίδαξε στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Διετέλεσε Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής Μουσικών Σχολείων και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου. Τον Οκτώβριο του 2012 εξελέγη μέλος του Συμβουλίου Ιδρύματος του Ιονίου Πανεπιστημίου. Η Ακαδημία Αθηνών τον τίμησε με το βραβείο Σπύρου Μοτσενίγου. Εξελέγη ομοφώνως επίτιμο μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Μουσουργών, ενώ τού απονεμήθηκε τιμητική διάκριση και το Μέγα Βραβείο Μουσικής για τη συνολική προσφορά του από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής. Το 2017 τιμήθηκε από το Διεθνές Μουσικό Σωματείο Τζίνα Μπαχάουερ. Το 2010 αναγορεύτηκε επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Τον Νοέμβριο του 2016 ανέλαβε την Καλλιτεχνική Διεύθυνση της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών.

Αντώνης Σουσάμογλου | βιολιστής
Εξάρχων βιολιστής της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. Συμπράττει με όλες τις ελληνικές ορχήστρες, την ορχήστρα του City University του Λονδίνου, την Philharmonia Moments Musicaux της Ταϊβάν, τη Συμφωνική της Ακαδημίας της Σόφιας κ.ά. Έχει εμφανιστεί σε Ηρώδειο, Kammermusiksaal της Φιλαρμονικής του Βερολίνου, National Concert Hall της Ταϊπέι, St. John’s Smith Square του Λονδίνου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, Αίθουσα Βουλγαρία της Σόφιας, Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης κ.ά. Παράλληλα δραστηριοποιείται στον χώρο της μουσικής δωματίου. Είναι ιδρυτικό μέλος του Kyklos Ensemble. Διετέλεσε κορυφαίος Α' της Κ.Ο.Α. Συνεργάζεται ως συνθέτης με την ομάδα χορού Χορευτές του Βορρά. Έχει γράψει μουσική για θέατρο και κινηματογράφο. Έχει ηχογραφήσει τρεις προσωπικούς δίσκους ως τραγουδοποιός και πλήθος δισκογραφικών παραγωγών και συμφωνικών συναυλιών ως ενορχηστρωτής.
Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης. Συνέχισε σπουδές στο Βερολίνο, στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης και στην Ακαδημία Μουσικής Χανς Άισλερ, με υποτροφίες του κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Ωνάσης και της Εταιρείας Τέχνη. Αποφοίτησε με τον τίτλο του Konzertexamen από την Ακαδημία του Ροστόκ. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Guildhall School Μουσικής και Δράματος του Λονδίνου. Μελέτησε κοντά στους Ντέιβιντ Τακενό, Κρίστοφ Πόπεν, Στέλιο Καφαντάρη, Μπέρνχαρντ Χάρτογκ, Ίλαν Γκρόνικ,  Βέρνερ Σόλτς. Σπούδασε ανώτερα θεωρητικά με τον Χρήστο Σαμαρά. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου City του Λονδίνου, με διατριβή πάνω στο βιολιστικό έργο του Νίκου Σκαλκώτα.

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines
Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines
Επίσημοι Χορηγοί Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Karatarakis hotels & restaurants
Επίσημος Χορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services
Επίσημος Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Χορηγός Επικοινωνίας: ΕΡΤ3 | ΕΡΤ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ | ΕΡΤ ΧΑΝΙΩΝ | ΚΡΗΤΗ tv | Εφημερίδα ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ | Ράδιο 98.4 | neakriti.gr