Παρασκευή 11 Μαρτίου 2022 στις 21:00
Αίθουσα Συναυλιών

Κύκλος | Μουσική δωματίου

Με μια παγκόσμια πρώτη εκτέλεση, τρία κομμάτια για όμποε και πιάνο του Ι. Γκίκα γραμμένα ειδικά για την περίσταση, ο Γιάννης Οικονόμου στο όμποε και η Κασσάνδρα Φουντουλάκη στο πιάνο, παρουσιάζουν το ρεσιτάλ Ρομαντισμός και Σήμερα την Παρασκευή 11 Μαρτίου, στις 21:00, στην Αίθουσα Συναυλιών του ΠΣΚΗ.
Οι δύο διακεκριμένοι καλλιτέχνες θα ταξιδέψουν το κοινό σε μια μουσική διαδρομή που ξεκινά από την εποχή του Ρομαντισμού, με έργα των Σούμαν και Λιστ, περνά από τη Γαλλία των Πουλένκ και Μποζά, παίρνοντας τις πιο ρομαντικές μουσικές φόρμες, εκείνες της ρομάντσας, της μπαλάντας, της σονάτας και της φαντασίας, και φτάνει έως το σήμερα. Το ρεσιτάλ θα ολοκληρωθεί εξαιρετικά, με τα τρία κομμάτια για όμποε και πιάνο του Ι. Γκίκα, με τίτλο «Η μπαλαρίνα», «Ο στρατιώτης» και «Το μαγικό ρολόι», βασισμένα σε πίνακες των Ντεγκά, Φαέντ και Νταλί σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση.

Συντελεστές
Γιάννης Οικονόμου | όμποε
Κασσάνδρα Φουντουλάκη  | πιάνο


Πρόγραμμα:

Ρόμπερτ Σούμαν | 3 ρομάντσες για όμποε και πιάνο Op. 94
Nicht schnell (όχι γρήγορα)
Einfach, innig (απλό, εγκάρδιο)
Nicht schnell (όχι γρήγορα)

Φραντς Λιστ | Μπαλάντα Νο. 2 σε σι ελάσσονα, S171, για πιάνο

Φρανσίς Πουλένκ | Σονάτα για όμποε και πιάνο
Ελεγεία (Ειρηνικά, χωρίς βιασύνη)
Σκέρτσο (Πολύ ζωηρό)
Θρήνος (Πολύ ήρεμο)

Εζέν Μποζά | Ιταλική Φαντασία για όμποε και πιάνο

Ιωάννης Γκίκας | 3 κομμάτια για όμποε και πιάνο, βασισμένα σε πίνακες των Ντεγκά, Λόιτσε και Νταλί (1η παγκόσμια εκτέλεση)
Η μπαλαρίνα
Ο στρατιώτης
Το μαγικό ρολόι

Ο Ρόμπερτ Σούμαν (1810 - 1856) έγραψε τις τρεις ρομάντσες για όμποε και πιάνο το 1849, μία από τις πιο παραγωγικές χρονιές του, στη Δρέσδη και τις αφιέρωσε ως χριστουγεννιάτικο δώρο στη γυναίκα του, που ήταν ταλαντούχα πιανίστα και συνθέτρια, σε αντίθεση με τη συνήθεια της εποχής να αφιερώνονται τα έργα για πνευστό όργανο με συνοδεία πιάνου, στον σολίστα. Κάθε μία από τις τρεις ρομάντσες έχει τη μορφή τραγουδιού ΑΒΑ και παρόμοιες μελωδίες. Παρά το γεγονός ότι εκτελεστές και εκδότες προσπάθησαν να τις αποδώσουν και με άλλα όργανα αντί για όμποε, όπως βιολί και κλαρινέτο, ο ίδιος ο συνθέτης ήταν αντίθετος, λέγοντας ότι αν είχε γράψει το έργο για βιολί ή κλαρινέτο, θα είχε γίνει ένα εντελώς διαφορετικό έργο, με αποτέλεσμα σήμερα να θεωρείται συχνά ως το καλύτερο έργο ρομαντικού ρεπερτορίου για το όμποε. 

Ο Φραντς Λιστ (1811 – 1886) θεωρείται μαζί με τον Φρεντερίκ Σοπέν ως ένας από τους κορυφαίους πιανίστες και συνθέτες έργων για πιάνο της εποχής. Πέρα από τον ασύγκριτα δεξιοτεχνικό χαρακτήρα τους, τα έργα του είναι γνωστά και για τις αρμονικές και μορφολογικές τους καινοτομίες. Μία από αυτές είναι και η σύνθεση έργων περιγραφικής μουσικής, με θέματα εμπνευσμένα από τη λογοτεχνία, τη μυθολογία, τη θρησκεία ή τη ζωγραφική. Σύμφωνα με τον Κλαούντιο Αράου, διάσημο πιανίστα και καθηγητή πιάνου που σπούδασε με τον μαθητή του Λιστ, Μάρτιν Κράουζε, η συγκεκριμένη μπαλάντα, γραμμένη την άνοιξη του 1853, βασίζεται στον μύθο της Ηρούς και του Λεάνδρου. Άλλες πηγές θεωρούν το ποίημα του Γκότφριντ Μπύργκερ, Λεονόρε, ως πηγή έμπνευσής του. Σε κάθε περίπτωση, το έργο διακρίνεται για τη λυρικότητα και την υπέροχη αίσθηση αφηγηματικού δράματος που δίνει στον ακροατή, με τα δεξιοτεχνικά μέσα που ο Λιστ χρησιμοποιούσε στα πιανιστικά του έργα. 

Ίσως ο δημοφιλέστερος από τους νεότερους και σύγχρονους Γάλλους συνθέτες ο Φρανσίς Πουλένκ (1899-1963), καθώς είναι εκείνος που εξέλιξε τη μελωδία όσο κανείς, κυρίως στα φωνητικά του έργα, αλλά εξίσου και στα ορχηστρικά και σ’ εκείνα της μουσικής δωματίου. Η σονάτα του για όμποε και πιάνο, είναι ένα από τα τελευταία έργα της ζωής του, αν όχι το τελευταίο που έγραψε, καθώς λέγεται. Γράφτηκε ένα μόλις χρόνο πριν από το θάνατό του και είναι αφιερωμένη στη μνήμη του φίλου του, συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ. Η επιρροή του Ρώσου συνθέτη είναι εμφανής σε όλο το έργο. Αποτελείται από τρία μέρη (αργό – γρήγορο – αργό), με αντίθετο χαρακτήρα από εκείνα της τυπικής μορφής της σονάτας (γρήγορο – αργό – γρήγορο). Πρόκειται για απαιτητικό έργο, που κάνει χρήση ολόκληρης της μελωδικής έκτασης του όμποε, με τεχνικές δυσκολίες και για τα δύο όργανα, ιδίως στο δεύτερο μέρος του. 

Η ιταλική φαντασία του Ευγένιου Ιωσήφ Μποζά (1905-1991) θεωρείται επίσης ένα από τα απαιτητικά έργα το συγκεκριμένου ρεπερτορίου. Παρά το γεγονός ότι ο συνθέτης ήταν βιολονίστας, υπήρξε και ένας από τους πιο γόνιμους συνθέτες έργων μουσικής δωματίου για πνευστά όργανα, τα οποία τον έκαναν γνωστό παγκοσμίως, περισσότερο απ’ ό,τι οι μεγάλες ορχηστρικές του συνθέσεις. Η συγκεκριμένη φαντασία γράφτηκε για κλαρινέτο ή φλάουτο ή όμποε και πιάνο το 1939, ένα χρόνο μετά την επιστροφή του συνθέτη στο Παρίσι από τη Ρώμη και τη βίλλα των Μεδίκων, όπου έζησε για τέσσερα χρόνια, κάνοντας χρήση της υποτροφίας που κέρδισε από το γαλλικό κράτος με τον τίτλο Βραβείο της Ρώμης, για τη μονόπρακτη καντάτα που συνέθεσε.
Το έργο Η μπαλαρίνα, ο στρατιώτης και το μαγικό ρολόι είναι εμπνευσμένο από διάφορους πίνακες μεγάλων ζωγράφων όπως οι Έντγκαρ Ντεγκά, Σαλβαντόρ Νταλί και Εμμάνουελ Λόιτσε. Τρεις πρωταγωνιστές που γίνονται τρία μικρά κομμάτια και συνθέτουν αυτό το μουσικό παραμύθι, το οποίο όμως δεν έχει ιστορία. Ή καλύτερα έχει σαν ιστορία το δημιούργημα της φαντασίας του εκάστοτε ακροατή, αυτό που θα ξεπηδήσει από τον εσωτερικό του κόσμο ανάλογα με τα μουσικά ερεθίσματα του έργου. Η αρχή της μυθοπλασίας ήδη ξεκινάει από την ανάγνωση του τίτλου, περνάει μέσα από τα φωτεινά και περιπλεκόμενα πρόσωπα της μπαλαρίνας και του στρατιώτη και καταλήγει σε ένα μαγικό ρολόι. Ένα μαγικό ρολόι που λειτουργεί , δένει ή αποδομεί κατά το δοκούν του δημιουργού του..

Βιογραφικά

Γιάννης Οικονόμου | ομποΐστας


Γεννήθηκε στην Αθήνα σε μουσική οικογένεια. Ξεκίνησε μουσικές σπουδές με τον Χρήστο Αργυρόπουλο. Αποφοίτησε από το Ωδείο Αθηνών με Άριστα παμψηφεί (τάξη Κλώντ Σιελέ). Έγινε δεκτός κατόπιν διαγωνισμού στην Μanchattan School of Music. Έχει παρακολουθήσει masterclass των Χάνσγιοργκ Σέλενμπεργκερ, Μόρις Μπόιργκ και μαθήματα με τον Φρανσουά Λελέ.
Υπήρξε μέλος της Παγκόσμιας Ορχήστρας Νέων υπό τους Μάρινερ, Τεμιρκάνοφ, Μαζούρ κ.ά. Έχει εμφανιστεί ως σολίστ στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λονδίνο, Φινλανδία, Τουρκία) με Ορχήστρες όπως οι Κ.Ο.Α., Ορχήστρα Πατρών, Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, Συμφωνική του Δήμου Αθηναίων, Ορχήστρα Φιλανδικού Ραδιοφώνου, Συμφωνική Ορχήστρα του Πανεπιστημίου Μπίλκεντ, σε ρεσιτάλ και σε σύνολα μουσικής δωματίου σε Ελλάδα, Γερμανία, Τουρκία, Αυστρία, Αγγλία. Το 2003 κατόπιν πρόσκλησης του Αmerican Ballet Theatre εμφανίστηκε ως σολίστ με την Ορχήστρα Εναρμόνια στο Ηρώδειο και στο Θέατρο Γης στην Θεσσαλονίκη. Έχει ηχογραφήσει κλασσική, έντεχνη και προκλασική μουσική (Oreste , MDG). Μεταξύ 1997 και 2003 υπήρξε σόλο ομποΐστας της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων. Από το 2003 είναι μόνιμο μέλος της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Από το 2008 είναι υπεύθυνος πνευστών στην Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων. Το 2019 έγινε μέλος του Ventus ensemble, σχήματος που αποτελείται από κορυφαίους μουσικούς όλων των ελληνικών ορχηστρών. Συνεργάζεται με την Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα Νέων στην εκμάθηση ρεπερτορίου των ξύλινων πνευστών. Είναι καθηγητής όμποε στο Διεθνές ωδείο Αθήνας.

Κασσάνδρα Φουντουλάκη | πιανίστα


Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1992. Ξεκίνησε μουσικές σπουδές σε ηλικία έξι ετών. Σπούδασε πιάνο και μουσική δωματίου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών απ' όπου απέκτησε  Πτυχίο  Πιάνου με  Άριστα  παμψηφεί, στο Ωδείο Αθηνών ως υπότροφος στην τάξη πιάνου της Μαρίας Ευστρατιάδη και απέκτησε Δίπλωμα Πιάνου με Άριστα Παμψηφεί και Α’ Βραβείο. Συνέχισε σε μεταπτυχιακό επίπεδο με τους  Δημήτρη Τουφεξή και Διονύση Μαλλούχο. Είναι κάτοχος  πτυχίων Αρμονίας και Αντίστιξης. Έχει συμμετάσχει σε σεμινάρια πιάνου, όπως των Γκάνεφ, Πέτριν, Γουβέλη, Παληού,  Σαλίνας, Μπογκντάνοφ, Σαραφιανό, Μιχαηλίδου, Ευνουχίδου. Έχει εμφανιστεί σε συναυλίες  μουσικής δωματίου, σε φεστιβάλ και  έχει δώσει  ρεσιτάλ  ( Ωδείο Αθηνών,  Αττικό Ωδείο,  Εθνικό Ωδείο Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης,  Εθνική Λυρική Σκηνή - Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στα πλαίσια του Φεστιβάλ Πιάνου,  Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ίδρυμα  Θεοχαράκη, Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», Νομισματικό Μουσείο, Ιανός, Απολλώνειο Ωδείο, Δημοτική  Πινακοθήκη  Πειραιά,  Πολυχώρος  Διέλευσις). Έχει επιλεγεί από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Φίλων Μουσικής  Ennio Morricone στην Ελλάδα ως η αποκλειστική πιανίστα των καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για το 2021-2022 εις μνήμην του συνθέτη στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο Ιταλικό Ινστιτούτο και σε θερινά Φεστιβάλ Μουσικής. Με διακεκριμένους μουσικούς από την Αυστρία και την Ελλάδα, έχει ιδρύσει το μουσικό σχήμα Contra tiempo ensemble, που ειδικεύεται σε πρωτοπόρους συνθέτες του 20ου και 21ου αιώνα. Διδάσκει πιάνο στο Δελφικό Ωδείο Αθηνών.

Ιωάννης Γκίκας | συνθέτης
Ο Ιωάννης Γκίκας είναι συνθέτης, ενορχηστρωτής και εκπαιδευτικός μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Εθνικό ωδείο. Το 1999 ίδρυσε το οκτέτο Μείζονες Απουσίες, με το οποίο εμφανίστηκε ως πιανίστας – ενορχηστρωτής σε πολλές πόλεις της Ελλάδας με έργα κινηματογραφικής μουσικής και Ελλήνων συνθετών. Έργα και ενορχηστρώσεις του έχουν παιχτεί και ηχογραφηθεί από όλες τις μεγάλες ορχήστρες της Ελλάδας, όπως οι Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, Ορχήστρα Λυρικής Σκηνής, Καμεράτα – Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής κ.α. Έχει γράψει μουσική για θέατρο, συμφωνική μουσική και μουσική δωματίου και έχει συνεργαστεί με καταξιωμένους καλλιτέχνες οι Τζέρεμι Άιρονς, Βίκυ Λέανδρος, Μαρκέλα Χατζιάνο, Νίκος Ξυδάκης, Νίκος Πλατύραχος, Φωκάς Ευαγγελινός, Σόνια Θεοδωρίδου και με διακεκριμένους μαέστρους όπως οι Μίλτος Λογιάδης, Αλέξανδρος Μυράτ, Αναστάσιος Συμεωνίδης, Δημήτρης Μπουζάνης κ.α. Το 2005 ήταν συνεργάτης του Νίκου Πλατύραχου στις ενορχηστρώσεις της μουσικής για την ταινία Η χορωδία του Χαρίτωνα, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Καραντινάκη. Το 2011 έγραψε τη μουσική για τη μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων Struthio, σε σκηνοθεσία Αλέξη Χαβιάρα. Τον Σεπτέμβρη του 2018 η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ ηχογράφησε τρία έργα του για το Τρίτο Πρόγραμμα. 

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines
Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines
Επίσημοι Χορηγοί Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Karatarakis hotels & restaurants
Επίσημος Χορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services
Επίσημος Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Χορηγός Επικοινωνίας: ΕΡΤ3 | ΕΡΤ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ | ΕΡΤ ΧΑΝΙΩΝ