Κύκλος | Η μουσική συνομιλεί

"Σίμος Παπάνας: Μπαχ και Ταρτίνι / Ιερές και ανίερες μουσικές μονομαχίες του Baroque"

Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2020  

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ένας από τους πιο χαρισματικούς ερμηνευτές, ο Σίμος Παπάνας, παρουσιάζει για πρώτη φορά στην μεγάλη σκηνή της αίθουσας «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου, ΠΣΚΗ δύο σπουδαία έργα του ρεπερτορίου για βιολί, ανασκευάζοντας ερμηνευτικά την πρακτική των μουσικών μονομαχιών του Baroque. 

Έργα υπερβατικής δυσκολίας ως προς την τεχνική τους που επηρέασαν καταλυτικά το ρεπερτόριο των έργων για βιολί, η Παρτίτα Αριθμός 2 σε Ρε ελάσσονα BWV 1004 του Johann Sebastian Bach (1685-1750) και η Σονάτα για βιολί και basso continuo σε Σολ ελάσσονα, γνωστή και με την ονομασία  «Η τρίλια του διαβόλου», του Giuseppe Tartini (1692-1770), παρουσιάζονται από τον διεθνή δεξιοτέχνη του βιολιού Σίμο Παπάνα σε μία σπάνια για την αρτιότητά της ερμηνεία, όπου η μουσική συνομιλεί με την δραματουργία στο όριο της θεατρικότητας. 

Σίμος Παπάνας | βιολί 

Ο Σίμος Παπάνας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1979. Σπούδασε βιολί, μπαρόκ βιολί, σύνθεση και μαθηματικά. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης και τις ολοκλήρωσε στο Oberlin College και το Yale University στις ΗΠΑ. Καθηγητές του υπήρξαν ο Πέταρ Αρναούντοβ, ο Τάρας Γκαμπόρα, ο Έρικ Φρίντμαν (βιολί), η Μέριλιν Μακ Ντόναλντ (μπαρόκ βιολί) και ο Χρήστος Σαμαράς (σύνθεση).

Έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες ως σολίστας, ή διευθύνοντας από το βιολί, μεταξύ των οποίων η Staatskapelle Dresden, η ορχήστρα του Θεάτρου Bolshoi, η Ορχήστρα Δωματίου της Ζυρίχης, η Kammerorchester Basel, η Camerata Salzburg, η Geneva Camerata, η Συμφωνική της Πράγας, οι κρατικές ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, η Καμεράτα της Αθήνας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, η Φιλαρμονική της Σόφιας, οι Σολίστες της Σόφιας, η Συμφωνική Ορχήστρα της Κύπρου, η Συμφωνική του Μονάχου, η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, οι L’Arte del Mondo (Γερμανία), οι American Bach Soloists, η New Century Chamber Orchestra (Σαν Φρανσίσκο) και η Philharmonia Moments Musicaux της Ταϊβάν. 

Έχει ηχογραφήσει σαν σολίστας για τις εταιρίες Deutche Grammophon, BIS και Centaur. Μεταξύ των φεστιβάλ στα οποία έχει συμμετάσχει συγκαταλέγονται το Φεστιβάλ του Verbier (Ελβετία), το Schleswig-Holstein (Γερμανία), τα Sommets Musicaux Gstaad (Ελβετία), το Διεθνές Φεστιβάλ Βιολιού της Αγίας Πετρούπολης (Ρωσία), το Baroktage Melk (Αυστρία), τα Bristol Proms (Αγγλία), το φεστιβάλ Pollenca (Μαγιόρκα, Ισπανία), το Helicon Foundation (Νέα Υόρκη), το Odessa Classics (Ουκρανία), το Φεστιβάλ Αθηνών και το Φεστιβάλ Μουσικής του Τόκυο. 

Έχει παίξει σε κάποιες από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου, όπως το Carnegie Hall (Νέα Υόρκη), το Palau de la Musica (Βαρκελώνη), η Μεγάλη Αίθουσα της Φιλαρμονικής της Αγίας Πετρούπολης και το Herbst Theater (Σαν Φρανσίσκο). Συνεργάζεται τακτικά με τον διεθνούς φήμης βιολονίστα Daniel Hope, και έχει συμπράξει στο πλαίσιο μουσικής δωματίου με κορυφαίους μουσικούς, μεταξύ άλλων, των φιλαρμονικών της Βιέννης, του Βερολίνου, της Νέας Υόρκης και της Φιλαδέλφεια.

Έχει διδάξει σεμινάρια σε πανεπιστήμια, όπως το McGill (Μοντρεάλ, Καναδάς), το κρατικό πανεπιστήμιο της Λουιζιάνα, το πανεπιστήμιου Soochow (Ταϊπέι, Ταϊβάν), η Ακαδημία Pancho Vladigerov (Σόφια, Βουλγαρία), το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα), αλλά και η Ακαδημία της Staatskapelle Dresden. Οι συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί σε πολλά μέρη του κόσμου (Η.Π.Α. Ρωσία, Καναδάς, Περού, Ιράν, Ιαπωνία, Ταϊβάν και τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες), σε σημαντικές αίθουσες, όπως η Musikverein της Βιέννης, η Tonhalle της Ζυρίχης και το National Concert Hall της Ταϊπέι, καθώς και σε θεατρικά φεστιβάλ όπου παρουσιάστηκε μουσική για θέατρο. 

Από το έτος 2003 είναι μόνιμος εξάρχων της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης. 

Simos Papanas | violin

Simos Papanas was born in Thessaloniki, Greece in 1979. He studied violin, baroque violin, composition and mathematics at the New Conservatory of Thessaloniki, Oberlin College and Yale University under professors Peter Arnaoudov, Taras Gabora, Erick Friedman (violin), Marilyn Mc Donald (baroque violin) and Christos Samaras (composition). 

He has collaborated with several orchestras as a soloists, or directing from the violin, including the Staatskapelle Dresden, Bolshoi Theatre Orchestra, Zurich Chamber Orchestra, Camerata Salzburgh, Kammerorchester Basel, Prague Symphony Orchestra, Geneva Camerata, Athens State Orchestra, Thessaloniki State Symphony Orchestra, Athens Camerata, National Symphony Orchestra of the Greek Radio, Sofia Philharmonic, Sofia Soloists, Cyprus Symphony Orchestra, Munich Symphony Orchestra, Sudwesrdeutche Philharmonie, L’ Arte del Mondo, Louisianna Sinfonietta, New Century Chamber Orchestra (San Francisco), American Bach Soloists and Philharmonia Moments Musicaux-Taiwan. 

He has performed in such concert halls as Carnegie Hall (New York), Palau de la Musica (Barcelona), the great philharmonic hall of St. Petersburg and Herbst Theater (San Francisco). He collaborated regularly with the world acclaimed violinist Daniel Hope, and he has played chamber music with principal musicians of the Vienna Philharmonic, Berliner Philharmonic, New York Philharmonic and the Philadelphia Orchestra. He has taught master classes at McGill University (Canada), Louisiana State university, Soochow University (Taiwan), Academy Pancho Vladigerov (Sofia, Bulgaria), University of Macedonia (Thessaloniki, Greece) and the Academy of Staatskapelle Dresden. His compositions and his theatrical music have been presented and recorded around the world (U.S.A., Russia, Canada, Iran, Peru, Japan, Taiwan and most European countries), including important concert halls like Vienna’s Musikverein, Zurich’s Tonhalle and Taipei’s National Concert Hall. Since 2003 he is the concertmaster of the Thessaloniki State Symphony Orchestra.