Διαδικτυακά με την Τέχνη
Μετά την απολύτως επιτυχημένη πρεμιέρα του Σαββάτου 21 Νοεμβρίου, με τη συναυλία του Ζαχαρία Σπυριδάκη, τα Live Streaming του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου συνεχίστηκαν την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου, στις 19:00, με την μετάδοση από την επίσημη ιστοσελίδα του ΠΣΚΗ www.cccc.gr/gr/live-streaming της ομιλίας "Τέχνη και Πολιτική Επικοινωνία | Kara Walker: Fons Americanus", με εισηγήτρια την ιστορικό τέχνης, Δρ. Έφη Φουντουλάκη.
Με αυτή την εκδήλωση, η οποία εντάσσεται στον κύκλο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΠΣΚΗ, ανοίγει ένας κύκλος ομιλιών στον οποίο αναδεικνύονται δύο παραδείγματα γλυπτών έργων τέχνης (το ένα σύγχρονο και το άλλο των αρχών του 19ου αιώνα), μέσω των οποίων επιχειρείται να αναδειχθεί η επικοινωνιακή λειτουργία της τέχνης.
Πρώτη ομιλία / Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου, ώρα 19:00
"Τέχνη και Πολιτική Επικοινωνία | Kara Walker: Fons Americanus".
Το πρώτο παράδειγμα είναι ένα έργο της αφρο-αμερικανίδας Kara Walker, με το οποίο η καλλιτέχνις μετείχε στο Frieze Art Fair του Λονδίνου το 2019. Έργο μνημειακό, το Fons Americanus της Walker είναι ένα ‘δώρο’ στην καρδιά της Αυτοκρατορίας που επαναπροσδιόρισε τη μοίρα του κόσμου. Έργο τολμηρό, καυστικό και σκληρό, ανακαλεί, με τρόπο αστείο αλλά και φρικτό, έργα του παρελθόντος, αλλά και σύγχρονα – από την Αφροδίτη του Botticelli ως τον καρχαρία του Damien Hirst – και σαν μια τεράστια αλληγορία καταγγέλλει τι επιλέγουμε να θυμόμαστε και τι να ξεχνάμε.
Δεύτερη ομιλία / Πέμπτη, 3 Δεκεμβρίου, ώρα 19:00
"Τέχνη και Πολιτική Επικοινωνία | Antonio Canova: Άγαλμα του Φερδινάνδου Α΄, Βασιλιά των Δύο Σικελιών".
Το δεύτερο παράδειγμα είναι ένα έργο του ιταλού γλύπτη Canova (1757-1822). Πρόκειται για το άγαλμα του Φερδινάνδου του Α΄, βασιλιά των Δύο Σικελιών, ο οποίος αναπαριστάνεται ως … ρωμαϊκή Minerva (θεά Αθηνά).
Ο Canova ζει σε μια εξαιρετικά ταραγμένη πολιτικά εποχή. Συνηθίζει να μεταμφιέζει τα διάσημα μοντέλα του (τον Ναπολέοντα, τη Μαρία-Λουΐζα, την Πωλίνα Μποργκέζε, τον Φερδινάνδο, κ.α.) σε θεούς, θεές, ρωμαίες δέσποινες και αλληγορικές εικόνες, ισορροπώντας ανάμεσα στην καλλιτεχνική ελευθερία και την προπαγάνδα, καθώς η αγαλματοποιία είναι η κατ’ εξοχήν πολιτική τέχνη. Στα αγάλματα αυτά ‘σκηνοθετεί’ και αφηγείται μια ιστορία που ανταποκρίνεται στη δημόσια εικόνα του μοντέλου. Στην περίπτωση όμως του Φερδινάνδου-Minerva, ο ύψιστος βαθμός εξιδανίκευσης, που ξεπερνά ακόμα και το φύλο, αγγίζει το όριο της γελοιότητας. Το άγαλμα εξετάζεται ως ένα ακραίο σύμπτωμα της εξιδανικευτικής ποιητικής μεταφοράς του Canova.
Βιογραφικό Εισηγήτριας
Η Έφη Φουντουλάκη γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1950. Σπούδασε αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το 1988 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή στην Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Paris I – Panthéon – Sorbonne, ως υπότροφος του γαλλικού κράτους.
Ήταν μέλος της τριμελούς οργανωτικής επιτροπής της Έκθεσης και του Διεθνούς Συνεδρίου για τα 450 χρόνια από την γέννηση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (Ηράκλειο, 1990). Δίδαξε το μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, στο Πανεπιστήμιο Πατρών, στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Από το 1999 έως το 2018 δίδαξε ως Επίκουρος καθηγήτρια στο Πάντειον Πανεπιστήμιο (Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού), στο προπτυχιακό και στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Έχει δημοσιεύσει μια μελέτη για το έργο του Θωμά Φανουράκη στο βιβλίο Θ.Φ.: Ζωγραφική (Εκδόσεις: Δήμος Ηρακλείου, 2002) και είναι συγγραφέας του βιβλίου Επαναφορά στον Greco (1η έκδοση: 1998, Βικελαία Βιβλιοθήκη Δήμου Ηρακλείου, Κρήτη, 2η έκδοση: 2005, Νεφέλη, Αθήνα).
Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου ευχαριστεί θερμά την Δρ. Έφη Φουντουλάκη για την ευγενική συμμετοχή της στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του ΠΣΚΗ 2020.