Τετάρτη 24, Πέμπτη 25 & Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021
Ώρα 20:00
Αίθουσα "Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού"

Κύκλος | Λυρικό Θέατρο
ΜΙΑ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΠΣΚΗ ΜΕ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ GRATTACIELO ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ

Το πρώτο ανέβασμα όπερας σε πλήρη σκηνική και μουσική μορφή, στις εγκαταστάσεις του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου.

«Ένα από τα έργα τα οποία, ακόμη και μία πρώτου μεγέθους ιδιοφυΐα όπως ο Μότσαρτ, επιτυγχάνει μόνο μια φορά στη ζωή του». Έτσι χαρακτηρίζει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν τον Ιδομενέα, Βασιλιά της Κρήτης, το τόλμημα του Μότσαρτ στη Σοβαρή Όπερα (Opera seria).
Ο Ιδομενέας είναι ένα σημείο καμπής στη σταδιοδρομία του συνθέτη και ένα αποφασιστικό βήμα μακριά από το νεανικό έργο του. Πλησιάζει την πιο εκλεπτυσμένη έκφραση των μεταγενέστερων έργων του. Είναι ένα έργο θεατρικής ακεραιότητας που χαρακτηρίζεται από δραματική συνέχεια, πρωτόγνωρη στη μουσική του Μότσαρτ. Η δράση επί σκηνής είναι διαρκής και η αφηγηματική πλοκή πλούσια εσωτερικής μουσικής, τόσο τρυφερή, όσο η τραγική Ίλια, τόσο υστερική, όπως η αμετανόητη Ηλέκτρα και τόσο τρομακτική, όπως το θαλάσσιο τέρας του Ποσειδώνα.

Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ), υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη, μαζί με το Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου, υπό την καθοδήγηση του Γιάννη Κιαγιαδάκη, και διακεκριμένους σολίστ του Θεάτρου Grattacielo της Νέας Υόρκης θα ερμηνεύσουν την πρώτη σοβαρή όπερα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ σε λιμπρέτο του Τζιανμπατίστα Βαρέσκο και σκηνοθεσία του Στέφανου Κορωναίου.

Το έργο γράφτηκε από τον Μότσαρτ στο Ζάλτσμπουργκ το 1780-1781 και έκανε πρεμιέρα στις 29 Ιανουαρίου 1781 στο Θέατρο Cuvilliés του Μονάχου. Σύμφωνα με τον ίδιο τον συνθέτη, υπήρξε η τελευταία όπερα του είδους της, καθώς στη συνέχεια στράφηκε σε πιο ελεύθερες μορφές. Το λιμπρέτο αντλεί έμπνευση από τον Πιέτρο Μεταστάζιο. Όλο το ύφος και η δομή του φαίνονται γαλλικά και η σκηνή του ναυαγίου στο τέλος της πρώτης πράξης δεν διαφέρει πολύ από μια δραματική σκηνή στην όπερα Ιφιγένεια εν Ταύροις του Κρίστοφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ. Παρά το γαλλικό της όμως στυλ, χάρη στον Μότσαρτ, η όπερα έχει ευδιάκριτες τις ιταλικές ρίζες της.


Προπώληση εισιτηρίων

Η προπώληση των εισιτηρίων, αξίας 30, 22 και 15 € (γενική είσοδος) και 12 και 8 € (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) ξεκίνησε και γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο. Το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:
● Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 - 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 - 14:00 & 17:30 - 21:00)
● Την ticketservices.gr, από εδώ
● Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης

Σύμφωνα με τα νέα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από την πανδημία COVID-19, για την είσοδο σε κάθε κλειστή αίθουσα, οι θεατές οφείλουν να πληρούν τις προϋποθέσεις και να φέρουν μαζί τους πιστοποιητικό εμβολιασμού (να έχουν περάσει 14 ημέρες από την ολοκλήρωση του εμβολιασμού) ή νόσησης κατά την είσοδο, καθώς και την αστυνομική τους ταυτότητα. Το ΠΣΚΗ επιπρόσθετα θα τηρήσει, για μεγαλύτερη ασφάλεια του κοινού στις κλειστές του αίθουσες, αποστάσεις μεταξύ των θεατών.


Η ιστορία τοποθετείται μετά τον Τρωικό πόλεμο. Ο βασιλιάς Ιδομενέας, μετά από μακρόχρονη απουσία, μπορεί επιτέλους να ονειρευτεί την επιστροφή στην πατρίδα του. Κατά τη διάρκεια της απουσίας του, ο γιος του Ιδαμάνθης εγγυήθηκε τη συνέχεια της βασιλείας του, κρατώντας φυλακισμένους του Τρώες, συμπεριλαμβανομένης της Ίλιας, κόρης του Πριάμου. Στο ταξίδι της επιστροφής του, ο Ιδομενέας πέφτει σε τρομερή καταιγίδα, που δεν τον αφήνει να φτάσει στην Κρήτη. Για να τα καταφέρει ζητά τη βοήθεια του Ποσειδώνα και του υπόσχεται να θυσιάσει το πρώτο ζωντανό πλάσμα που θα αντικρύσει μόλις δέσει το πλοίο του στη στεριά. Δυστυχώς ο πρώτος που αντικρύζει μόλις φτάνει στην πατρίδα του, είναι ο γιος του. Η Ίλια, ερωτευμένη καθώς είναι με τον Ιδαμάνθη, που και αυτός την αγαπά, προσφέρει τη δική της ζωή ως θυσία στον Ποσειδώνα, σε αντάλλαγμα της δικής του. 

Στην πρώτη Πράξη, η Ίλια είναι φυλακισμένη στην αυλή του βασιλιά της Κρήτης Ιδομενέα. Ανακοινώνεται η άφιξη του βασιλιά, μετά τη λήξη του Τρωικού πολέμου. Η πριγκίπισσα είναι ερωτευμένη με τον Ιδαμάνθη, γιο του Ιδομενέα. Αυτό προκαλεί τη ζήλεια της Ηλέκτρας, κόρης του Αγαμέμνονα, που έχει έρθει στην Κρήτη μετά το φόνο της μητέρας της από τον Ορέστη. Η Ηλέκτρα επίσης αγαπά με πάθος τον Ιδαμάνθη. Από την μεριά του, ο Ιδομενέας, βλέποντας τον στόλο του να απειλείται από φοβερή καταιγίδα, υπόσχεται στον Ποσειδώνα πως αν τον βοηθήσει, φτάνοντας στη στεριά, να θυσιάσει το πρώτο θνητό πλάσμα που θα συναντήσει. Και, πράγματι, φτάνει σώος και αβλαβής και ο γιος του Ιδαμάνθης έρχεται να τον συναντήσει. Φοβισμένος ο Ιδομενέας τον σπρώχνει μακριά και φεύγει. 

Στη δεύτερη Πράξη, ο Ιδομενέας εξομολογείται στον έμπιστό του Αρβάκη τον τρομερό όρκο που έχει δώσει στον Ποσειδώνα και πως μ’ αυτόν έχει δέσει το ίδιο του τον γιο. Αποφασίζουν να στείλουν τον Ιδαμάνθη μακριά, ζητώντας του να συνοδεύσει την Ηλέκτρα στην Ελλάδα. Ο Ιδαμάνθης είναι απελπισμένος στην ιδέα να εγκαταλείψει την Ίλια, τον πατέρα και την πατρίδα του, ενώ η Ηλέκτρα είναι ευχαριστημένη που θα έχει μια ευκαιρία να κερδίσει εκείνον που αγαπά. Καθώς όμως είναι έτοιμοι να αναχωρήσουν, ένα φοβερό τέρας εμφανίζεται από τα κύματα. Μ’ αυτό τον τρόπο ο Ποσειδώνας θέλει να αποτρέψει το τέχνασμα του Ιδομενέα για να σώσει το γιο του. Φοβισμένοι οι Κρήτες φεύγουν, ενώ ο Ιδομενέας προσφέρει τον εαυτό του ως θυσία στον θεό Ποσειδώνα. 

Στην Τρίτη Πράξη, ο Ιδαμάνθης και η Ίλια ομολογούν τον έρωτά τους. Εκπλήσσονται από την Ηλέκτρα και τον Ιδομενέα που ζητούν από τον Ιδαμάνθη να φύγει. Το εξαγριωμένο πλήθος και ο αρχιερέας ζητούν να μάθουν το όνομα εκείνου που προκάλεσε την οργή του θεού. Ο Ιδομενέας ομολογεί ότι είχε υποσχεθεί τη ζωή του Ιδαμάνθη στον θεό Ποσειδώνα. Ο Ιδαμάνθης, αφού πάλεψε και σκότωσε το θαλάσσιο τέρας, προσφέρει τον εαυτό του ως θυσία. Τη στιγμή όμως που ο Ιδομενέας είναι έτοιμος να ρίξει το μοιραίο χτύπημα, η Ίλια προσφέρεται εκείνη να πεθάνει στη θέση του. Η φωνή του χρησμού του Ποσειδώνα αντηχεί, λέγοντας πως ο Ιδομενέας θα απαρνηθεί τον θρόνο του, για χάρη του γιου του και της Ίλιας, που θα στεφθεί γυναίκα του. Η Ηλέκτρα εξαφανίζεται μέσα στην οργή της. Οι Κρήτες γιορτάζουν την ένωση του νέου βασιλικού ζεύγους.

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ)
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία: Στέφανος Κορωναίος
Σκηνογραφία, Ενδυματολογία: Τάσος Πρωτοψάλτου
Φωτισμοί: Δημήτρης Κουτάς
Σχεδιασμός και Επεξεργασία βίντεο: Nίκος Μότσιος
Video Art Projections: Matthew Deinhart
Διεύθυνση σκηνής: Κωνσταντίνα Στράνη
Ενδύτρια: Χρύσα Κατσιούλα
Μακιγιάζ: ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Μουσική Προετοιμασία: Παύλος Κόρδης
Τσέμπαλο/πιάνο: Παύλος Κόρδης
Basso continuo, τσέλο: Ρενάτο Ρίπο
Μετάφραση / Υποτιτλισμός: Έλντα Κλαδάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Ζαχάρης Περογαμβράκης
Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου: Μαρία Παναγιωτοπούλου

Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου
Διεύθυνση Χορωδίας: Γιάννης Κιαγιαδάκης

Ιδομενέας: Thomas Massey / Donghyuk Chung
Ίλια: Άννυ Φασσέα / Clara Iranzo
Ηλέκτρα: Kristel Vinter / Wing Kwan Chung
Ιδάμανθης: Kirsten Scott / Eva Marco
Αρμπάτσε/Αρχιερέας: Μάριος Μανιατόπουλος
Φωνή του Ποσειδώνα: Rick Agster / Μάνος Χριστοφακάκης
Κρητικές: Αναστασία Πατσακίδου / Σοφία Συμεωνίδη / Αμαλία Ασκορδαλάκη / Κωνσταντίνα Σηφάκη
Τρώες: Κλαύδιος Βουτσίνος / Θεόδωρος Παλτόγλου / Κωνσταντίνος Παλαιολόγου / Εμμανουήλ Ζουμπουλάκης 


Διαβάστε τα αναλυτικά βιογραφικά των συντελεστών, 
εδώ.

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines
Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines
Επίσημοι Χορηγοί Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Karatarakis hotels & restaurants
Επίσημος Xορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services
Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ

Χορηγός Επικοινωνίας: Όμιλος CRETA | ΕΡΤ | COSMOTE