Παρασκευή 10 & Σάββατο 11 Δεκεμβρίου 2021
Ώρα 21:00
Αίθουσα "Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού"

Κύκλος | Συμφωνική μουσική

Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου συνεχίζει σ’ αυτή την καλλιτεχνική περίοδο τον αφιερωματικό κύκλο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν 250! με μία συναυλία αποκλειστικά ορχηστρικών έργων του συνθέτη.
Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) παρουσιάζει υπό τη διεύθυνση του διεθνούς φήμης αρχιμουσικού Μύρωνα Μιχαηλίδη τρία από τα πλέον αντιπροσωπευτικά έργα του συνθέτη για ορχηστρικό σύνολο και σολίστ. Στο πιάνο ερμηνεύει ο διάσημος πιανίστας Κυπριανός Κατσαρής.
Πρόκειται για την Εισαγωγή του Έγκμοντ, Αρ. 84, έργο που συνέθεσε ο Μπετόβεν μεταξύ 1809 και 1810 για το ομώνυμο θεατρικό του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε και που εξιστορεί την ηρωική αυτοθυσία του φλαμανδού πολεμιστή Έγκμοντ. Η Εισαγωγή αποτελεί το διασημότερο από τα μέρη του έργου και το ύφος της είναι παρόμοιο με εκείνο της 5ης Συμφωνίας του. 
Ακολουθεί το Κοντσέρτο για πιάνο, No. 3 σε Ντο Ελάσσονα, Αρ. 37, έργο με έτος σύνθεσης το 1800, που ερμηνεύουν μοναδικά οι δύο διεθνώς βραβευμένοι μουσικοί, ο πιανίστας Κυπριανός Κατσαρής και ο αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη Συμφωνία Νο. 5 σε Ντο Ελάσσονα, Αρ. 67, έργο που ολοκληρώθηκε το 1807. Πρόκειται για την πιο διάσημη από τις Συμφωνίες του Μπετόβεν και για ένα από τα δημοφιλέστερα και συχνότερα ερμηνευμένα έργα της κλασικής μουσικής.


Πρόγραμμα
Egmont (Op. 84), Εισαγωγή [1809-1810]
Κοντσέρτο για πιάνο, Αρ. 3 σε Ντο Ελάσσονα (Op. 37) [1800]
Ι. Allegro con brio
II. Largo
III. Rondo – Allegro

Συμφωνία Αρ. 5 σε Ντο Ελάσσονα (Op. 67) [1804-1807]
Ι. Allegro con brio
ΙΙ. Andante con moto
ΙΙΙ. Allegro
IV. Allegro

Συντελεστές

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ)
Σολίστ: Κυπριανός Κατσαρής, πιάνο
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης

Βιογραφικά συντελεστών

Μύρων Μιχαηλίδης | αρχιμουσικός


Ευρέως γνωστός ως ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες αρχιμουσικούς, ο μαέστρος Μύρων Μιχαηλίδης είναι ο Γενικός Διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας και του Θεάτρου της Ερφούρτης στη Γερμανία, όπως επίσης και ο πρώτος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του νέου Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου. Έχει τιμηθεί με το παράσημο του Ιππότη του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων από τη Γαλλική Δημοκρατία, το 2016. Υπηρέτησε ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής από το 2011 μέχρι το 2017. Η συμβολή του στα επιτεύγματα και τις επιτυχίες του θεσμού τιμήθηκαν στην τελευταία χρονιά της παρουσίας του εκεί, από την Εταιρία Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το σημαντικό βραβείο Απόλλων.
Το ύφος με το οποίο διευθύνει χαρακτηρίζεται ως πλήρες πάθους και ζωντάνιας, με αυθεντικότητα που του επιτρέπει αφενός να κατέχει τον έλεγχο με εξαιρετικό δυναμισμό και αφετέρου να αποδίδει ευρεία μουσική έκφραση. Η Ένωση Ελλήνων Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών του απέδωσε Τιμητική Διάκριση. Κατά το διάστημα πριν από τη θητεία του ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής και της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, θέση την οποία διατήρησε από το 2004 έως το 2011. Από το 1999 έως το 2004 υπηρέτησε ως Μόνιμος Αρχιμουσικός στην Όπερα της Ανατολικής Σαξονίας στη Γερμανία. Με ένα ρεπερτόριο που ξεπερνά τα 250 συμφωνικά έργα και τις 40 όπερες και που εκτείνεται από το Μπαρόκ μέχρι τις Σύγχρονες συνθέσεις, ο Μύρων Μιχαηλίδης είναι ιδιαιτέρως γνωστός για τις ερμηνείες του στον Μπετόβεν, τον Τσαϊκόφσκι και τον Ραχμάνινοφ, όπως επίσης και σε όπερες των Βέρντι, Πουτσίνι, Γκουνώ και Βάγκνερ.
Μέσα στην πάροδο των χρόνων, έχει συνεργαστεί με διεθνώς διακεκριμένους μουσικούς, όπως ο Πωλ Μπαντούρα-Σκόντα, ο Σαλβατόρε Ακάρντο, ο Κυπριανός Κατσαρής, ο Άλντο Τσικολίνι, ο Ίβο Πογκορέλιτς, ο Λαρς Βογκτ, ο Σλόμο Μιντς, ο Μίσα Μάισκι, ο Βαντίμ Ρέπιν, ο Μαρτίνος Τιρίμος, η Τζουν Άντερσον, η Τσέριλ Στούντερ, ο Πάατα Μπουρτσουλάντζε, ο Φαζέλ Σάι και ο Μπάρι Ντάγκλας, μεταξύ πολλών άλλων. Έχει διευθύνει μερικές από τις πιο καταξιωμένες ορχήστρες σε όλη τη Γερμανία, στην Κίνα, το Ισραήλ, την Ιταλία, την Τσεχία, τη Ρωσία, το Μεξικό, τη Σλοβακία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, την Πορτογαλία, την Ταϊβάν, συμπεριλαμβανομένων της Συμφωνικής Ορχήστρας του Βερολίνου, την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ρώμης, τη Συμφωνική Ορχήστρα της Όπερας της Σανγκάης, τη Σλοβάκικη Φιλαρμονική Ορχήστρα, τη Συμφωνική Ορχήστρα τη Ιερουσαλήμ, τη Ρουμάνικη Εθνική Όπερα του Βουκουρεστίου, την Κρατική Ορχήστρα του Μπράουνσβάιγκ, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ερφούρτης, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Αστρακάν στη Ρωσία, την Ορχήστρα της Όπερας Τζουζέπε Βέρντι της Τεργέστης, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα Ζωρζ Ενέσκου στο Βουκουρέστι, τη Ραδιοφωνική Συμφωνική Ορχήστρα της Πράγας, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Κράτους του Μεξικού, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Οδησσού, όπως επίσης και όλες τις μεγάλες ορχήστρες της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, έδωσε συναυλίες σε διάφορα φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τον Δεκέμβριο του 2007, κατά τη διάρκεια των εορταστικών εκδηλώσεων του Πολιτιστικού έτους της Ελλάδας στην Κίνα, περιόδευσε με την Ορχήστρα στο Πεκίνο, όπου φιλοξενήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2008.
Ο Μύρων Μιχαηλίδης έχει διευθύνει πολυάριθμες παραγωγές όπερας σε λυρικά θέατρα, φεστιβάλ και διεθνείς περιοδείες. Μέσα στο χρόνο, έχει ερμηνεύσει μαζί με μερικούς από τους καλύτερους τραγουδιστές, σκηνοθέτες και σκηνογράφους. Έχει επιπλέον διευθύνει πολυάριθμες θεαματικές παραγωγές στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, στην Αθήνα. Το 2015 η παραγωγή του στον Φάουστ του Γκουνώ με τους Έρικ Κάτλερ, Αλέξια Βουλγαρίδου, Πάατα Μπουρτσουλάντζε και Δημήτρη Πλατανιά, σε σκηνοθεσία του Ρενάτο Τζανέλλα, αποτέλεσε την πρώτη εγγραφή σε DVD που κυκλοφόρησε από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Το 2017 διηύθυνε την παραγωγή για Το Κορίτσι του Συντάγματος του Γκαετάνο Ντονιτσέτι στο Μεγάλο Θέατρο της Σανγκάης. Ως Γενικός Διευθυντής του Θεάτρου της Ερφούρτης, έχει διευθύνει νέες παραγωγές της Κάρμεν το 2018, της Αΐντα το 2019, της Ιστορίας του Τσάρου Σαλτάν του Ρίμσκι-Κόρσακοφ το 2019, του Λόενγκριν το 2020 και τον Ιμπρεσάριο του Μότσαρτ το 2020, όπως επίσης και παραστάσεις της Εύθυμης Χήρας του Λέχαρ το 2019.
Επερχόμενες παραγωγές που έχουν προγραμματιστεί με το Θέατρο της Ερφούρτης για την περίοδο 2021/22 περιλαμβάνουν την Μανόν Λεσκώ, τη Λουίζα Μίλλερ, όπως και μία νέα παραγωγή του Ναμπούκο. Τον Μάρτιο του 2021 ο Μύρων Μιχαηλίδης προγραμμάτιζε να διευθύνει της Νόρμα στην Όπερα του Γκέτεμποργκ, μια παραγωγή που δυστυχώς έμελλε να ακυρωθεί λόγω της πανδημίας.
Ως γόνιμος καλλιτέχνης ηχογραφήσεων ο Μύρων Μιχαηλίδης, πραγματοποίησε το 2012 με την ΕΜΙ Classics ηχογραφήσεις του τρίτου και τέταρτου κοντσέρτου για πιάνο το Μπετόβεν, με τον θρυλικό Γάλλο-Ιταλό πιανίστα Άλντο Τσικολίνι που έλαβαν εξαιρετική διεθνή αναγνώριση. Οι ηχογραφήσεις του σε έργα του Ιταλού συνθέτη Ιλντεμπράντο Πιτσέτι για την Naxos, που περιλαμβάνουν πολλές παγκόσμιες πρεμιέρες, απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές, μαζί με πέντε διακρίσεις Diapason από το ομώνυμο γαλλικό περιοδικό το 2009, όπως και πολλά άλλα βραβεία. Δύο χρόνια νωρίτερα, το πρώτο του CD με την Naxos όπου εμφανίζεται και ο Θεόδωρος Κερκέζος, με έργα Ελλήνων συνθετών του 20ου αιώνα, όπως οι Μίκης Θεοδωράκης, Νίκος Σκαλκώτας, Θεόδωρος Αντωνίου, Μάνος Χατζιδάκις, Μηνάς Αλεξιάδης και Βασίλης Τενίδης, κέρδισε το βραβείο Supersonic Award του περιοδικού Pizzicato Classics και δύο βραβεία Grammy.
 Ύστερα από τις σπουδές πιάνου που έκανε με τον Δημήτρη Τουφεξή στην Αθήνα, ο Μύρων Μιχαηλίδης σπούδασε διεύθυνση με τον Χανς-Μάρτιν Ράμπενσταϊν στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνου και συμμετείχε σε Σεμινάρια του Μιλτιάδη Καρύδη και του Σερ Σάιμον Ρατλ. Επιπλέον, έχει πτυχίο Νομικής από το Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Κυπριανός Κατσαρής | πιανίστας


Ο Κυπριανός Κατσαρής είναι Γάλλο-Κύπριος πιανίστας παγκοσμίου φήμης, καθηγητής και συνθέτης. Γεννήθηκε στη Μασσαλία και μεγάλωσε στο Καμερούν, όπου σε ηλικία τεσσάρων ετών πήρε τα πρώτα του μαθήματα πιάνου. Σπούδασε στο Κονσερβατόριο του Παρισιού, απ’ όπου το 1969 πήρε το πρώτο βραβείο για την ερμηνεία του στο πιάνο και το 1970 το πρώτο βραβείο στη Μουσική Δωματίου. Μεταξύ άλλων έχει αποσπάσει βραβεία στους διεθνείς διαγωνισμούς Cziffra στις Βερσαλλίες, Queen Elisabeth στις Βρυξέλλες και Νέων Ερμηνευτών Rostrum-Unesco στην Μπρατισλάβα. Έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμα ρεσιτάλ και έχει συμπράξει με πολλές ορχήστρες όπως Φιλαρμονική Βερολίνου, Στάατσκαπελε της Δρέσδης, Κοντσέρτγκεμποουμ του Άμστερνταμ, Γκεβάνχαουζ της Λειψίας, Φιλαρμόνια του Λονδίνου, Ορχήστρα Φιλαδέλφια, ΝΗΚ Συμφωνική Ορχήστρα του Τόκιο, Φιλαρμονική Ορχήστρα της Μόσχας, Ορχήστρα του Κλίβελαντ, Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα στην Γουάσινγκτον, Συμφωνική Ορχήστρα του Ντιτρόιτ, του Μόντρεαλ, του Τορόντο και με διάσημους μαέστρους  όπως οι Λέοναρντ Μπερνστάιν, Κουρτ Μαζούρ, Μιουνγκ Βουνγκ Τσουνκγ, Σερ Σάιμον Ρατλ, Μστσλαβ Ροστροπόβιτς, Σαρλ Ντυτουά, Νικόλαους Αρνοκούρτ, Κριστόφ φον Ντονάνι, Κεντ Ναγκάνο, Καρλ Μουνχίνγκεν.
Παράλληλα έχει συνεργαστεί με τις πιο ονομαστές δισκογραφικές εταιρίες παγκοσμίως, όπως οι Τέλντεκ, με την οποία βραβεύτηκε για τον Δίσκο της Χρονιάς στη Γερμανία το 1984, με το Grand Prix du Disque Φραντς Λιστ στη Βουδαπέστη τις χρονιές 1984 και 1989, Grand Prix du Disque Φρεντερίκ Σοπέν στη Βαρσοβία το 1985, με το British Music Retailer's Association's Award το 1986, η εταιρία  Sony Classical, η Deutsche Grammophon, η EMI, η BMG-RCA, η Decca, η Pavane, κα. Τον Ιανουάριο του 2001 ίδρυσε την προσωπική του δισκογραφική εταιρία με το όνομα Piano 21.
Το 1992 η ιαπωνική τηλεόραση NHK TV του αφιέρωσε σειρά δεκατριών εκπομπών. Στις 17 Οκτωβρίου 1999 έδωσε ρεσιτάλ στο Carnegie Hall για την επέτειο των εκατό χρόνων από το θάνατο του Φρεντερίκ Σοπέν. Το κοντσέρτο ηχογραφήθηκε, βιντεοσκοπήθηκε και εκδόθηκε από την εταιρία Piano 21. Το 2006 έδωσε σεμινάρια στο σπίτι του Franz Liszt στη Βαϊμάρη.  Τον Αύγουστο του 2008, στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, εμφανίσθηκε μετά από ειδική πρόσκληση στο Εθνικό Θέατρο Παραστατικών Τεχνών του Πεκίνου με την Συμφωνική Ορχήστρα του Πεκίνου και με άλλους 9 διεθνείς, επίλεκτους πιανίστες από όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του κινέζου αστέρα Λανγκ Λανγκ, σε ένα κοντσέρτο για 10 πιάνα που γράφτηκε ειδικά γι’ αυτή την ιστορική συναυλία. Από το 1977 έως το 2007 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Έχτερναχ στο Λουξεμβούργο, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Αρχηγού του Κράτους, Μεγάλου Δούκα Χένρι.
Η συνεργασία του με τον Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη ξεκινάει το 1978 με μια συναυλία στο Παρίσι για τους πρόσφυγες της Κύπρου και στη συνέχεια το 1980 με την ηχογράφηση ενός CD με την ορχήστρα της Ραδιοτηλεόρασης του Λουξεμβούργου. Το 2017 ο Κυπριανός Κατσαρής ηχογράφησε και εξέδωσε με την Piano 21 τη σύνθεσή του για πιάνο Grand Fantasy on Zorba, διάρκειας 53 λεπτών, βασισμένη πάνω στο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, το οποίο του εμπιστεύτηκε ο ίδιος ο συνθέτης πολλά χρόνια πριν. Τον Δεκέμβριο του 2018 έλαβε τιμητική πρόσκληση μετά από επιθυμία του Προέδρου της Κίνας και έλαβε μέρος ως ο μοναδικός καλεσμένος πιανίστας στην φαντασμαγορική επίσημη τελετή λήξης του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Κίνας, όπου μεταξύ άλλων ήταν καλεσμένοι διεθνούς φήμης αστέρες του κινηματογράφου όπως η Ζυλιέτ Μπινός, ο Τζόνι Ντεπ, η Ιζαμπέλ Ιπέρ, κ.ά. Το έργο του έχει τιμηθεί με τις διακρίσεις του Ιππότη Τιμής του Καμερούν το 1975, του Καλλιτέχνη της UΝΕSCO για την Ειρήνη το 1997, του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών στη Γαλλία το 2000, με το Μετάλλιο Βερμέιγ της πόλης του Παρισιού το 2001, ως Commandeur de l’Ordre de Mérite du Grand-Duché de Luxembourg (Διοικητής του Τάγματος της Αξίας του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου) το 2009, με το Βραβείο του Ιδρύματος Τάκης και Λούκη Νεμίτσας στη Λευκωσία το 2011, στα βραβεία 150 Great Cypriots της εφημερίδας Φιλελεύθερος στη Λευκωσία το 2015, με το  Αριστείο Γραμμάτων, Τεχνών και Επιστημών του Υπουργείου Πολιτισμού, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη, στη Λευκωσία το 2016.
Το ρεπερτόριό του εκτείνεται από έργα του Μπαχ μέχρι και του Μίκη Θεοδωράκη. Εξαιρετικά σημαντική θεωρείται η ηχογράφηση των μεταγραφών του Λιστ για τις εννέα Συμφωνίες του Μπετόβεν, που πραγματοποιήθηκε το 2006 με την εταιρία Warner Classics. Είναι ο πρώτος πιανίστας που ηχογράφησε ολόκληρο το έργο, ένα από τα πιο απαιτητικά του πιανιστικού ρεπερτορίου.

Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών
Η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών ξεκίνησε τη διαδρομή της τον Νοέμβριο του 2016, με στόχο να εκτελεί, να ηχογραφεί και να προβάλλει τη μουσική που δημιουργήθηκε και καλλιεργήθηκε κατά τον 19ο, τον 20ό και 21ο αιώνα, εντός ή εκτός των ελληνικών συνόρων, από Έλληνες ή ελληνικής καταγωγής συνθέτες. Σημαντικό μέρος των έργων που εκτελεί έχει ανακαλυφθεί και αποκατασταθεί από μουσικολογική έρευνα που υλοποιείται στα ελληνικά πανεπιστήμια. Το ρεπερτόριό της περιλαμβάνει έργα συμφωνικής και φωνητικής μουσικής, καθώς και έργα μουσικής δωματίου που εκτελούνται από μικρότερα σύνολα, συγκροτούμενα από µέλη  της. Ερμήνευσε για πρώτη φορά μετά από περισσότερο από έναν αιώνα, έργα συνθετών όπως το Ρέκβιεμ του Δημητρίου Λιάλιου, έργο του 1889, ανεκτέλεστο για 130 περίπου χρόνια, την συμφωνία σε Σι ελάσσονα της Ελένης Λαμπίρη και τη δραματική όπερα του Παύλου Καρρέρ, Μαρία Αντωνιέτα, έργο που δεν είχε ακουστεί για περίπου 140 χρόνια. Παράλληλα έχει ερμηνεύσει έργα των Μότσαρτ, Χάυδν, Μπετόβεν, Σούμπερτ, Μέντελσον, Τσαϊκόφσκι, Αρένσκυ, Καλίνικοφ, Λιστ, Μπραμς κ.α. Έδρα της ορχήστρας είναι ο Χώρος Τέχνης και Πολιτισμού Άρτεμις, Πυθαγόρα 8, στον Άλιμο. 

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines
Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines
Επίσημοι Χορηγοί Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Karatarakis hotels & restaurants
Επίσημος Χορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services
Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Χορηγός Επικοινωνίας: ΚΡΗΤΗ tv | 98.4 | ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ | neakriti.gr